Μετά από μεγάλες φυσικές καταστροφές, όπως η πρόσφατη πυρκαγιά στην Αττική, το συναίσθημα της αλληλεγγύης και η επιθυμία για βοήθεια προς τους πληγέντες αυξάνεται. Δυστυχώς, όμως, αυτή η περίοδος ευαισθησίας μπορεί να γίνει στόχος για επιτήδειους που εκμεταλλεύονται την κατάσταση, επιχειρώντας να εξαπατήσουν ανυποψίαστους πολίτες.
Οι απάτες αυτές μπορούν να λάβουν διάφορες μορφές, από ψεύτικες προσφορές αποζημίωσης και επιδομάτων μέχρι ψεύτικους εράνους για πυρόπληκτους. Ας δούμε πώς μπορούμε να προστατευτούμε.
Μια συνηθισμένη μέθοδος απάτης που παρατηρείται σε τέτοιες περιόδους είναι η απάτη με πρόφαση την παροχή αποζημίωσης ή επιδόματος για πληγέντες. Οι δράστες προσποιούνται ότι είναι εκπρόσωποι κυβερνητικών υπηρεσιών, τραπεζών ή άλλων αξιόπιστων οργανισμών και επικοινωνούν με τους πολίτες μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Υποστηρίζουν ότι χρειάζονται προσωπικά στοιχεία, όπως ΑΦΜ, τραπεζικούς λογαριασμούς ή αριθμούς καρτών, προκειμένου να επεξεργαστούν τις αποζημιώσεις ή τα επιδόματα που δικαιούνται οι πολίτες. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι καμία επίσημη υπηρεσία δεν θα ζητήσει τέτοιου είδους πληροφορίες με αυτόν τον τρόπο.
Μια άλλη μορφή απάτης που εμφανίζεται συχνά μετά από φυσικές καταστροφές είναι οι ψεύτικοι έρανοι για τη συλλογή χρημάτων για πυρόπληκτους. Οι απατεώνες δημιουργούν πλαστούς ιστοτόπους ή προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου ζητούν δωρεές για να βοηθήσουν υποτίθεται τους πληγέντες. Αυτές οι πλαστές πρωτοβουλίες μπορεί να φαίνονται πειστικές και να περιλαμβάνουν ακόμη και ψεύτικες αναφορές σε γνωστούς οργανισμούς ή μέσα ενημέρωσης. Πριν κάνετε οποιαδήποτε δωρεά, βεβαιωθείτε ότι η πρωτοβουλία είναι νόμιμη και ότι τα χρήματα θα φτάσουν στους πραγματικούς δικαιούχους.
Πως να προστατευτείτε;
Για να προστατευτείτε από τέτοιες απάτες, ακολουθήστε μερικές απλές αλλά σημαντικές οδηγίες.
Πρώτον, μην αποκαλύπτετε ποτέ προσωπικά ή οικονομικά στοιχεία σε άτομα ή οργανισμούς που δεν γνωρίζετε και εμπιστεύεστε απόλυτα.
Δεύτερον, επαληθεύστε την αυθεντικότητα οποιασδήποτε επικοινωνίας που αφορά παροχή αποζημίωσης ή οικονομικής βοήθειας, επικοινωνώντας απευθείας με τους επίσημους φορείς.
Τρίτον, πριν κάνετε δωρεές, ελέγξτε την αξιοπιστία των οργανισμών ή των πλατφορμών που τις διοργανώνουν και προτιμήστε να προσφέρετε σε γνωστούς και αξιόπιστους φορείς.
Η προστασία από αυτές τις απάτες είναι σημαντική τόσο για την ασφάλεια των προσωπικών σας δεδομένων όσο και για την εξασφάλιση ότι η βοήθεια φτάνει σε αυτούς που την έχουν πραγματικά ανάγκη.
Σε περιόδους κρίσης, η αλληλεγγύη μας είναι πολύτιμη, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι αυτή δεν θα γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από κακόβουλους ανθρώπους!