Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου δημοσίευσε ένα επιστημονικό άρθρο με τίτλο “Understanding the online behavior and risks of children: results of a large-scale national survey on 10-18 year olds” , το οποίο συμπεριλαμβάνει όλα τα αποτελέσματα των ερευνών που έχουν γίνει για την συμπεριφορά των παιδιών στο διαδίκτυο.
Το επίκεντρο της έρευνας και οι κύριες παρατηρήσεις που αντλούνται συνοψίζονται ως εξής:
- Η έρευνα διερευνά τα πρώτα βήματα των παιδιών στο διαδίκτυο, όπως την ηλικία πρώτης χρήσης, την πρώτη συσκευή που χρησιμοποιήθηκε στο διαδίκτυο, η ηλικία που αποκτήθηκε έξυπνο τηλέφωνο, κ.λπ. Εξετάζεται επίσης η χρήση του Διαδικτύου και η διαδικτυακή συμπεριφορά των παιδιών, όπως τύπος διαδικτυακής αφοσίωσης, κύρια συσκευή που χρησιμοποιείται για διαδικτυακή πρόσβαση, συχνότητα χρήσης και χρόνος, δραστηριότητες που μονοπωλούν το χρόνο των παιδιών στο διαδίκτυο με βάση την ηλικία και το φύλο κ.λπ.
- Ένα ζήτημα που μελετηθηκε είναι η αντίδραση των παιδιών όταν αντιμετωπίζουν έναν αναδυόμενο κίνδυνο στο διαδίκτυο, από που να ζητήσουν βοήθεια ή στο επίπεδο γνώσεών τους σχετικά με τον τρόπο αναφοράς προβλημάτων.
- Επιπλέον, διερευνήθηκε το επίπεδο εμπιστοσύνης των παιδιών στο διαδίκτυο, με σκοπό να κατανοήσουμε πώς το αντιλαμβάνονται. Όπως προκύπτει από την αυτοαξιολόγηση τους, το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών αισθάνονται σίγουροι ότι γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια και πώς να αντιμετωπίζετε τυχόν κινδύνους.
- Η έρευνα βοήθησε στην ανάδειξη κινδύνων που υφίστανται, όπως παρενόχληση και εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο, αποδοχή αιτημάτων φιλίας από ξένους, συνάντηση με ξένους, έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο, αποστολή πολύ προσωπικών φωτογραφίων κ.λπ. Ένα σημαντικό σημείο που προκύπτει από τις απαντήσεις είναι το γεγονός ότι ένας στους πέντε παραδέχονται ότι έχουν γίνει ο στόχος της διαδικτυακής παρενόχλησης. Επίσης ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών θέτουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο υιοθετώντας λανθασμένες πρακτικές όπως η αποδοχή αιτήματων φιλίας από αγνώστους, συναντώντας άτομα που γνώρισαν στο διαδίκτυο, διαμοιράζοντας πολύ προσωπικές φωτογραφίες , και κοινοποιώντας υλικό χωρίς να σκέφτονται τους πιθανούς κινδύνους.
- Όσον αφορά το βασικό ζήτημα της υπερβολικής χρήσης του Διαδικτύου, σχεδόν τα μισά παιδιά παραδέχονται ότι παραμελούν δραστηριότητες για να είστε συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο, ενώ περίπου ένα στα τρία παιδιά παραδέχεται ή υποπτεύεται ότι έχει ένα πρόβλημα υπερβολικής ενασχόλησης στο Διαδίκτυο.
- Σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μια ανάλυση των αποτελεσμάτων δείχνει ότι η συμμετοχή των παιδιών ξεκινάει συχνά σε μη επιτρεπόμενη ηλικία, τις περισσότερες φορές χωρίς τη συγκατάθεση των γονιών τους.
- Η εμπλοκή και η διαμεσολάβηση των γονέων φαίνεται να είναι ανεπαρκής, καθώς η συμμετοχή των γονέων, ιδίως αυτών των μεγαλύτερων παιδιών, καθώς οι κανόνες και τα όρια σπάνια εφαρμόζονται, τονίζοντας την ανάγκη για βελτιωμένη γονική επίβλεψη και πιθανώς βελτιωμένη ευαισθητοποίηση και γονική κατανόηση.
- Ωστόσο, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι γονείς των μικρότερων παιδιών, η νέα γενιά των γονέων που μεγάλωσαν επίσης με την τεχνολογία, συμμετέχει ενεργά στα πρώτα βήματα του παιδιού του στον ψηφιακό κόσμο.
- Όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα, κυρίως οι γονείς / φροντιστές και, δεύτερον, τα μεγαλύτερα αδέλφια αναλαμβάνουν το καθήκον καθοδήγηση των παιδιών στα πρώτα τους βήματα στο διαδίκτυο. Πολύ λίγη βοήθεια φαίνεται να προέρχεται από εκπαιδευτικούς, αποδεικνύοντας την ανάγκη αυξημένης συμμετοχής των σχολείων στην εκπαίδευση για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο, από μικρή ηλικία.
- Αυτές οι παρατηρήσεις, υπαγορεύουν την ανάγκη για μια πιο οργανωμένη αντιμετώπιση του θέματος από το εκπαιδευτικό σύστημα, ξεκινώντας την εκπαίδευση στα σχολεία με οργανωμένο τρόπο, ενσωματώνοντας υλικό στα σχολικά προγράμματα σπουδών.
Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου
To Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου ξεκίνησε να λειτουργεί από το Ιούλιο του 2016 υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας και πιο συγκεκριμένα του Ινστιτούτου Πληροφορικής.
Συγχρηματοδοτείται απο την Ευρωπαϊκη Ένωση.
Είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που χαράσσουν την ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα ασφαλές και ποιοτικό διαδίκτυο καθώς και ο αναγνωρισμένος εκπρόσωπος της Ελλάδας για το Expert Group on Safer Internet for Children της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου παρέχει ενημέρωση, βοήθεια και υποστήριξη στους μικρούς και μεγάλους χρήστες του διαδικτύου με την ανάπτυξη τριών διακριτών δράσεων:
- Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό σχετικό με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων με το οποίο μπορεί με τη σειρά του να ενημερώσει διαδραστικά παιδιά και νέους κάθε ηλικίας. Το ενημερωτικό αυτό portal απευθύνεται τόσο σε γονείς και εκπαιδευτικούς όσο και σε εφήβους και παιδιά και περιλαμβάνει κατάλληλο πολυμεσικό υλικό το οποίο είναι εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με Αρ. Πρωτ.: Φ.2.1/ΠΜ/ 177197/Δ7.
- Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστοχώρου www.help-line.gr), εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με τη υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών.
- Και μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (http://www.safeline.gr/), δέχεται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδικτύου και συνεργάζεται τόσο με την Ελληνική αστυνομία όσο και με την INTERPOL μέσω του Ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE. H SafeLine είναι δηλαδή ένα κομμάτι ενός μεγάλου παζλ, μιας και η καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου του Ίντερνετ είναι υπόθεση παγκόσμιας κλίμακας και δεν περιορίζεται από εθνικά σύνορα.